Doszliśmy, więc do tego, że mamy różne źródła naukowe, które różnie datują życie Abrahama.
Abraham is dated in most of international sources on XVII / XV century BC, he lived after Hammurabi [XIX / XVIII century BC] and copied his cult of Marduk (monolatry), and Bible is an vulgar copy of 'The Code of Hammurabi
Równie dobrze można powiedzieć, że wysłannicy Hammurabiego dotarli do przekazu lub pism pierwszych żydów, które nie zachowały się i przynieśli je Hammurabiemu, który wziął je pod uwagę przy tworzeniu własnego kodeksu. Bez jednoznacznych i pewnych źródeł historycznych otrzymujemy relatywizm.
Zastanawiające jest to, że faraon egipski nie zdołał zmienić kultu egipskiego na monoteizm, ale monoteizm u niego wystąpił. Sugeruje to zapożyczenie raczej niż na jego wynalazek. Poza tym trzymam się datowania życia Abrahama, które wskazałem powyżej. Jako argument między innymi biorę daty, w jakich żył Mojżesz, bo wydaje mi się, że pomiędzy Abrahamem a Mojżeszem występuje zbyt mały odstęp czasowy, aby Abrahama traktować jako bardzo starego i niemal zapomnianego ojca – założyciela, a Mojżeszowi nadawać skokowo świeży obraz.
Z drugiej strony z tego, co wiem Abraham doszedł do monoteizmu w okresie panowania kultu księżyca w mezopotamskim mieście, w którym mieszkał (sorry nie pamiętam nazwy) wskazują na to imiona jego podopiecznych związane z tym kultem. Nie mam w tej chwili pod ręką źródeł dotyczących okresu starobabilońskiego i owego kultu księżyca, ale jest do sprawdzenia, w jakim okresie kult ten występował.
Niemniej uważam, że gdyby egipski faraon faktycznie był wynalazcą monoteizmu wiedzielibyśmy o tym więcej z historii. Jego działania wyglądają raczej jak próba przejęcia pomysłu od sąsiadów, która nie powiodła się. Myślę tak, ponieważ gdyby faraon był „wynalazcą” monoteizmu maiłby w sobie ducha, którego zaszczepiłby w rodakach i przynajmniej pozostałyby po tym wyraźniejsze ślady.
Również ślady w kodeksie Hammurabiego są niejednoznaczne, bo to Hammurabi dysponował wysłannikami, którzy informowali go o tym, co dzieje się na jego pograniczu i przywozili ze sobą rozmaite informacje, które mogły zostać włączone do jego kodeksu. „Bandy” habiru do jakich należeli ówcześni żydzi zajmowały się raczej pasaniem kóz niż zbieraniem informacji. To byli prości ludzie.
Encyklopedie z kolei są raczej popularnonaukowe niż naukowe, bo służą uprzytamnianiu powszechności społecznej pewnych informacji naukowych. Naukowcy wspierają się pełniejszymi opracowaniami.
Wydaje mi się, że próbujesz do historii wprowadzać jakieś nowości w sposób nieuzasadniony dostatecznie.